Saturday, February 25, 2017

Penyelenggaraan berkala - Tayar kereta

Pastikan kenderaan anda selamat
Penyelenggaraan kenderaan bukan sahaja satu cara yang penting untuk memanjangkan jangka hayat kenderaaan anda tetapi ia juga melibatkan isu keselamatan yang utama. Banyak isu-isu penyelenggaraan ditangani oleh pemeriksaan kenderaan yang telah dimandatkan kerajaan. Jika keretaanda tidak selamat, pemeriksaan oleh mekanik akan memberitahu anda apa yang perlu anda lakukan untuk menyelesaikannya. Walaubagaimanapun, mungkin ada satu tahun atau lebih diantara setiap pemeriksaan, jadi, pemilik kereta perlu berhati-hati dengan apa-apa isu keselamatan yang berpotensi dan memperbaikinya sebelum ia mungkin menjadi punca kemalangan.
Salah satu masalah penyelenggaraan yang paling lazim yang boleh membawa kepada kemalangan adalah tekanan tayar yang tidak wajar. Tekanan tayar tidak seimbang, terlalu tinggi atau rendah, boleh memberi kesan kepada prestasi atau membawa letupan; terutamanya dalam kereta berprestasi tinggi atau kenderaan berat seperti SUV. Anda boleh membeli tolok tekanan yang murah di mana-mana kedai auto parts dan memeriksa tekanan seperti yang terdapat di dalam buku manual pemilik. Semasa keadaan itu, anda mungkin mahu untuk rotate tayar anda untuk menggalakkan ia haus secara sekata dan prestasi yang konsisten.
Satu lagi bahagian penting adalah brek kereta. Jika anda dapati ia mempunyai "kelembutan" pada pedal brek, dan merasa getaran ketika brek sedang dikenakan, mintalah mekanik profesional untuk melakukan pemeriksaan terhadapnya. Brek anda mungkin haus atau anda mungkin boleh mempunyai masalah dengan sistem hidraulik kereta.
Sumber | Kredit : Fb RA Talang Enterprise, Shell Ayer Keroh

Kereta Sewa Ayer Keroh
019-2554222

No comments:

Post a Comment